Vissza a Blogra

A gamifikáció jelentése: hogyan működik a játékosítás?

5
 perc
Gamifikáció jelentése

A játékosság a mindennapjaink része, így születünk, belénk van kódolva. Gondoljunk csak a gyermekkori készségfejlesztésre és a tanulásra. De a játékosság nem csak a gyermekek fejlesztésénél jelenik meg: egyre gyakrabban találkozhatunk vele az oktatás, a munkahelyi környezet, az egészségügy és a kultúra különböző területein. De itt nem állt meg a történet: a tapasztalatokat átültettük az online térbe is. A digitális termékek tervezőasztalán egyre nagyobb szerepet kap manapság a gamifikáció. Miként? Ebben a bejegyzésben erről lesz szó.

A gamifikáció jelentése

A gamifikáció (angolul gamification) a játékosságot vagy játékosítást jelenti. Arról szól, hogy játékmechanikát csempészünk nem játék jellegű környezetben a felhasználói élmény és az elköteleződés fokozása miatt.

Hogy jelentkezik ez a mindennapjainkban? Biztos te is találkoztál már

  • a Waze-zel, ami rangot ad, jutalmaz
  • valamelyik áruházlánc pontgyűjtő hűségprogramjával (vásárolj X alkalommal, majd kapj kedvezményt)
  • a Bortársaság zsákbamacska koncepciójával
  • vagy bármelyik sportolást motiváló appal


A gamifikáció tehát a játékélményre épít. Örömünket leljük benne éppen úgy mint egy társasjáték vagy egy csapatsport esetében.
A felhasználókat vonzza a versenydrukk és a (jól megérdemelt) sikerélmény.

A kifejezés Nick Pelling nevéhez fűződik, ő nevezte el először gamification-nek a módszertant. A fogalom a “game”, mint játék és a “fication”, mint alakítás szavak összeolvadásából jött létre. Nyersfordításban ez annyit tesz, mint “játékszerűvé tétel”.

A gamifikációt elsődlegesen online (digitálisan) alkalmazzuk például különböző szoftverek tartalomfejlesztése során, de természetesen offline (analóg) is lehet használni az élet különböző területein.

A játékosítás elősegíti a szociális és kognitív készségek fejlődését. Ilyen többek között:

  • a kommunikáció,
  • a csapatjátékosság,
  • az információfeldolgozás,
  • a problémamegoldás,
  • a konfliktuskezelés
  • és a kreativitás.

A játékok nem véletlenül okozhatnak függőséget. Ezt a hatásmechanizmust viszont jó célokra is tudjuk használni.

A gamifikáció működése

A gamifikáció működése

Miként működik elméletben?

A szakemberek a játékok “flow”-élményét, hatásmechanizmusát a következőknek titulálják:

  1. Ideális beszintezés: az ideális beszintezés minden játék tervezésének alapja. Minden játékban van egy végső cél, aminek elérésére a felhasználók vágyakoznak. A célig vezető úton érdemes több kisebb részcélt is meghatározni. Ez motiválja majd a felhasználókat a továbbhaladásra, az egyes szintek teljesítésére. Minden egyes sikerélmény pedig pozitív élményként gördíti tovább őket ebben a “flow”-ban.
  2. Optimális terhelés: ez az elem arról szól, hogy ki kell alakítani egy ideális egyensúlyt: a feladatokat és a szinteket úgy tervezzük meg, hogy egyensúlyban legyenek a felhasználók képességeivel. Ha jól csináltuk a felhasználóink megfelelő ütemben tudnak előrehaladni az egyes szekciók között és elégedettséget fognak érezni. A tervezés során mindenképp figyeljünk arra, hogy a feladat ne legyen se túl könnyű, se élvezhetetlenül nehéz.
  3. Jutalom-rendszer: a harmadik kritikus elem a jutalom-rendszer alapos megtervezése. Ez annyit tesz, hogy a felhasználókat bizonyos szintek teljesítése után azonnali jutalomban részesítünk, így értékelve a teljesítményüket. Fontos, hogy a jutalmakat valamilyen módon fel tudják használni, de ehhez kapcsolódóan még később olvasható lesz néhány tipp és praktika.

Gamifikációs technikák és elemek

A játéktervezési elemek a gamifikációs alkalmazások alapvető építőkockái. A tipikus játéktervezési elemek között vannak szintek, pontok, rangok, listák, virtuális fizetőeszközök és egyéb játékos funkciók. Ezek a technikák természetesen egy videójátékban mind-mind megtalálhatók, de fordítsuk ezt le az alkalmazások, SaaS és SaaP jellegű megoldások példájára.

Szintek: az újabb és újabb szintekre történő lépés folyamatosságot ad az élménynek. A szintek használatával részegységekre bonthatók a nagyobb feladatok, így a felhasználók érzékelhetik, hogy pontosan hol tartanak, hogy mennyi erőfeszítésre van még szükségük a következő szint eléréséhez. Ehhez kapcsolódik a következő elem is.

Folyamatjelző csík: egy folyamatjelző indikátorral érdemes jelezni, hogy az adott felhasználó hol tart a folyamatban. Ezt használhatjuk százalékos formában is.

Pontok: a pontok a leggyakrabban használt gamifikációs megoldások. A felhasználók pontokat gyűjthetnek különböző feladatok teljesítésével, célok elérésével. Ezeket a pontokat érdemes “elkölthetővé”, azaz valamilyen módon felhasználhatóvá tenni. Tehát a pontok értéke nem ott jelenik meg, hogy minél több álljon belőlük rendelkezésre, hanem a beválthatóságukban.

Rangok, jelvények: a szintek teljesítésével különböző rangokat vagy jelvényeket (angolul badge) lehet megszerezni. Ezek szimbolizálják a játékos eredményeit, megmutatják, hogy egy felhasználó milyen szinteket és célokat teljesített. A rang tehát nem más, mint az elért egyéni eredmények vizuális ábrázolása. Ilyen lehet például: kezdő, haladó, profi, nagymester stb. A rangok elnevezését érdemes a saját célközönségünkre, piacunkra igazítani.

Ranglisták: a publikus ranglisták a felhasználókat eredményeik szerint rangsorolják. Ez egy nagyszerű mód lehet a versenyszellem, a motiváció fenntartására.

Barátok: a csapatszellem fellendítésének érdekében egy jó megoldás, ha lehetőséget biztosítunk barátok és ismerősök szerzésére. Egy addicionális lehetőség lehet, ha a felhasználók csapatokba szervezkedve találnak megoldásokat a haladásra.

Státuszok: az elérhető (online) vagy offline státusz láthatósága mindenképp hasznos lehet, ha barátokkal együtt tervezünk haladni.

Virtuális fizetőeszközök: virtuális fizetőeszközök implenetációjával a felhasználók egyéb értékeket vásárolhatnak. Ezt nevezzük alkalmazáson belüli vásárlásnak.

Statisztikák: a felhasználók egyéni statiksztikáit összegző menüpont. Itt megtalálhatók például teljesítmény-grafikonok, amelyek információt nyújtanak a felhasználók teljesítményéről, összehasonlítva a korábbi teljesítményükkel. Ez abban különbözik a ranglistáktól, hogy nem más felhasználókkal méri össze a teljesítményt, hanem az egyén eredményeit mutatja be az idő múlásával.

Kedvezmények: bármilyen egyéb pozitív “megkülönböztetés”, jelzés:

  • egyedi felhasználónév vagy becenév beállítása
  • egyedi dizájn, például betűstílus, színek, háttérképek
  • egyedi felhasználói avatarok, profilfotók készítése

Összegzés

A gamifikáció tehát egy kellemes meglepetés. Adjunk várt és váratlan jutalmat a felhasználóknak, így hosszú távon sokkal elégedettebbek és hatékonyabbak lehetnek a szolgáltatásunk használata közben.

A gamifikáció kiemelten hatékonynak bizonyosul az oktatás területén. Összefoglalva: a játékosítás nem azt jelenti, hogy komolytalan játékká tesszük az oktatás folyamatát. Épp ellenkezőleg! A gamifikáció annyit tesz, hogy a játékok működését, mechanizmusát viszi bele a digitális (és analóg) tanítási módszerekbe.

Ismételjük át a leggyakrabban felmerülő kérdéseket a téma kapcsán:

Mit jelent a gamifikáció?

A gamification játéktervezési elemek és játékelvek alkalmazása nem játékkörnyezetben.

Milyen elemei vannak a gamifikációnak?

A tipikus játéktervezési elemek között vannak szintek, pontok, rangok, listák, virtuális fizetőeszközök és egyéb játékos funkciók.

Mennyibe kerül a gamifikáció?

Egy projekt összköltségvetésének X százalékában érdemes meghatározni, hogy mennyit költsünk gamifikációs fejlesztésekre. Ezt minden projekt büdzséjéhez mérten érdemes megtenni.

Kérdésed maradt? Tudunk segíteni a gamifikáció kapcsán? Vedd fel velünk a kapcsolatot!

🙌
Köszönjük, hamarosan küldjük az anyagot
Hiba történt a küldés során, kérjük ellenőrizd a beírt adataidat és próbáld újra